Wzrost PKB w Europie. Polska na drugim miejscu . Dane wg Eurostat

Na początku wyjaśnię co to jest Eurostat  i dlaczego jego dane należy traktować jako wiarygodne.
"Europejski Urząd Statystyczny, Eurostat – urząd Komisji Europejskiej z siedzibą w Luksemburgu, powstał w 1972 roku. Eurostat zastąpił wcześniejszy Statistical Office of the European Community, które funkcjonowało od 1959 r. Wikipedia
Założyciel: Parlament Europejski
Założenie: 1953""

Drugi wzrost PKB w Europie. Rozwijamy się wolniej tylko od Węgrów!
Co prawda na państwowej kroplówce, co prawda najwolniej od trzech lat, ale polska gospodarka wciąż większość krajów Europy pozostawia w tyle. W trzecim kwartale wskoczyliśmy na drugie miejsce podium. Musimy się na nim zmieścić razem z Estonią.
Gdyby nie te Węgry. Bratanki "i do szabli, i do szklanki" wyprzedzają nas wzrostem PKB już od czwartego kwartału 2018 i nie zamierzają dać się wyprzedzić.
O ile nasz wzrost gospodarczy (wyrównany sezonowo i kalendarzowo) utrzymał się na poziomie 4,1 proc. w trzecim kwartale bieżącego roku, to Węgrów co prawda spadł, ale do 4,8 proc. - podał Eurostat. Drugie miejsce w Europie zajmujemy ex aequo z Estonią.
Nie jesteśmy w ten sposób liderem wzrostu w Europie, ale pozycja wicelidera to i tak najlepsze co nam się przydarzyło w ostatnich latach. Ostatnio drudzy byliśmy w pierwszym kwartale 2018 roku. Lepsze, czyli pierwsze miejsce, zajmowaliśmy dotąd tylko w czterech kwartałach 2009 r.
Wtedy bardziej z powodu słabości Europy niż naszej wybitnej kondycji. Przypłaciliśmy to zresztą potężnym wzrostem długu publicznego - wzrósł o aż 84 mld zł w 2009 roku - który był przeznaczany m.in. na budowę autostrad na Euro 2012. Rok później zresztą dług wzrósł o rekordowe 85 mld zł.
A teraz? Owszem, wzrost gospodarczy jest obecnie na rządowej kroplówce, czyli na wzroście popytu stymulowanego wydatkami socjalnymi typu 500+ i 13. emerytura oraz podwyżkami dla pielęgniarek i nauczycieli, tyle że w 2009 roku to nie była kroplówka, ale szlauch. Nie bez znaczenia jest jeszcze obserwowany ostatnio wzrost inwestycji - w trzecim kwartale były drugie najwyższe w historii - równoważony jednak pozbywaniem się przez firmy zapasów.
Możemy być ostrożnie zadowoleni. Gwoli sprawiedliwości swoich danych nie podała jeszcze Irlandia, która na 12 ostatnich kwartałów wyprzedzała nas wzrostem PKB jedenaście razy. Ale nawet gdyby nas wyprzedziła i tym razem, to wciąż przecież jesteśmy na podium.
I to mimo słabości naszych głównych partnerów handlowych. Największy eksport kierujemy do Niemiec, Czech i Wielkiej Brytanii i tak się złożyło, że zarówno Niemcy, jak i Wielka Brytania są w najgorszej trójce Europy z odpowiednio 0,5 proc. i 1 proc. wzrostu PKB rok do roku w trzecim kwartale. Najgorsze dane pokazały Włochy (+0,3 proc. wzrostu PKB rok do roku) - piąty nasz partner handlowy.
Na razie nie jest źle, ale wiele wskazuje na to, że będzie gorzej. Przed spowolnieniem światowym, wywołanym wojnami celnymi (patrz: USA-Chiny, USA-Francja, brexit) nie uciekniemy. Najbardziej prawdopodobny scenariusz rozwoju NBP, tzw. referencyjny, to 3,6 proc. wzrostu PKB w przyszłym roku i 3,3 proc. w kolejnym. W scenariuszu szokowym (czyt. gorzej być nie może) NBP zakłada nawet 0,8-procentowy wzrost PKB w przyszłym roku. Międzynarodowy Fundusz Walutowy ocenia nasze szanse na 3,1 proc. wzrostu w 2020 roku i 2,7 proc. w 2021 roku.    Pozdrawiam serdecznie i zachęcam do dyskusji.

AnonimS

opublikował opowiadanie w kategorii felieton, użył 578 słów i 3516 znaków, zaktualizował 7 gru 2019.

2 komentarze

Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Załóż darmowe konto

  • Czytelnik2

    Bazowanie na jednej cyfrze prowadzi do błędów. Jako punkt odniesienia - Polska ma PKB -  585 mld USD, PKB na głowę mieszkańca - 15 426 USD, ludność - 38 mln. Czy to oznacza że Rosja z PKB - 1 657 mld USD jest lepszą gospodarką? Szczególnie że dochód PKB na głowę wynosi 11 289 USD, czyli Polak produkuje towary/usługi droższe/bardziej efektywnie o 30%. Co by było z gospodarką Rosji jeśli odcieli byśmy ją od surowców. Udział ropy i gazu w eksporcie Rosji wynosi 60%, dochód z eksportu samej ropy i gazu to 50% dochodów budżetu centralnego. Udział surowców pierwotnych w produkcji PKB to w 2013 73%.  Czy w takim razie najlepszą gospodarką jest Luksemburg - 115 536 USD PKB na głowę. Tylko że wartość PKB to tylko 69 mld USD czyli 9  razy mniej niż u nas. Czy Niemcy są gospodarką prawie 7- krotnie większą od nas - przecież mają PKB 3 957 mld, tylko że mają ponad 2 razy więcej ludności (82 mln wobec 38 mln) czyli może tylko 3,5 razy większą ale nie zmienia to faktu że każdy Niemiec produkuje rzeczy/usługi 3 razy bardziej wartościowe niż Polak (trochę sprowadzając do absurdu - my produkujemy łopaty a w tym samym czasie Niemcy - samochody)  - 47 662 USD PKB per capita. Inaczej mówiąc w czystej gotówce, zakładając proporcje PKB pół procenta wzrostu w Niemczech to 3,5% wzrostu u nas. Wszystkie dane za Wikipedia według Międzynarodowego Funduszu Walutowego za 2019 roku.

    Kolejna rzecz - skąd pochodzi dochód. Jeżeli rząd wpompował na rynek w postaci 500+ i 13 emerytury 50 mld PLN ( dla porównania wielkości kwoty - dochód budżetu centralnego Polski za 2018 rok wyniósł szacunkowo 380 mld PLN). To przełożyło się to na wzrost spożycia wewnętrznego czyli produkcji dóbr konsumpcyjnych. Co się stanie jeżeli kurek z gotówką zostanie zakręcony? Czy inwestycje, eksport, wkład technologiczny do eksportu itp. utrzymają ów wzrost?

    Ja nie mówię, że nie wykonaliśmy jako społeczeństwo ogromnej pracy. Wzrost PKB per capita w Polsce od 1990 do 2018 jest 10 krotny. W 1990 startowaliśmy z podobnego poziomu jak Ukraina. W 2012 PKB per capita był u nas 3 krotnie większy. Nie zmienia to faktu że dużo pracy przed nami. A po drugie nie wolno określać stanu gospodarki na podstawie jednej, wyrwanej z kontekstu liczby.

    11 gru 2019

  • AnonimS

    @Czytelnik2 ja nie oceniam na podstawie jednego punktu odniesienia. Wogóle nie oceniam. Pokazałem moim zdaniem dobre dane. Bo wokół słychać od paru lat że to chwilowy sukces który skończy się szybko. Zależy mi na rozwoju kraju w którym mieszkam . Zależy na poprawie warunków życia przeciętnego obywatela bo sam się do takich zaliczam. A co do pompowania pieniędzy w budżet . Tak robią wszystkie kraje i wszystkie rządy . U nas też . Tylko zależy jakim strumieniem  się pompuje i kto na tym korzysta.

    11 gru 2019

  • Czytelnik2

    @AnonimS Przed chwilą był duży wywód ale mi zjadło. Więc będzie po raz drugi już krócej. Fajnie jest dostawać pieniądze ale niefajnie jest za to płacić albo zabierać innym. Kilka przykładów. - "tysiąca osób czeka na endoprotezę stawu biodrowego lub kolanowego w słupskim szpitalu. Ci, którzy zapiszą się teraz, poczekają do lipca 2021 r. na endoprotezę biodra, a do lipca 2020 r. na endoprotezę stawu kolanowego. Do szpitala trafi dodatkowo ponad milion z NFZ na te zabiegi. Kolejki powinny się skrócić.?". Są podejścia aby sfinansować 13 emeryturę z Funduszu Solidarności czyli ograbić niepełnosprawnych bo to jest ich fundusz celowy. Można pieniądze zainwestować w rozwój albo je przejeść. Budżet centralny daje na badania tyle ile największy koncern farmaceutyczny w USA. W Polsce jest jeden budżet centralny ale w USA nie jest to jedyny koncern. W efekcie PKB per capita czyli jak kosztowną (czytaj zaawansowaną) usługę/produkt  możemy wyprodukować wynosi u nas 15 tys USD w USA 62 tys USD. PIS jest kolejnym rządem, który dobiera się do Rezerwy Demograficznej na bieżące wydatki. Mężczyzna/kobieta która dożyje emerytury żyje jeszcze 25/15 lat. Mężczyzna co prawda żyje w Polsce statystycznie 73 lata ale jak dożyje emerytury tzn 65 roku życia to dożywa już 80-tki. Jeżeli bieżące składki emerytalne są wydawane na bieżąco, a moja składka jest tylko zapisem księgowym za którym nie ma pieniędzy to biorąc pod uwagę że dzietność jest poniżej 1,5 (dla zastępowalności pokoleń powinno być 2,1) to skąd będą brane pieniądze na moją emeryturę jeżeli Rezerwa będzie zerowa, ilość płatników niewielka bo się nie urodziła a wpłacone pieniądze zostały przejedzone.  

    Przykładów można mnożyć. Nie ma darmowych obiadów. Ja jestem beneficjentem 500+ ale rachunek, który za to zapłacę będzie bolesny. I nikt się mnie nie pyta czy zgadzam się na takie rozwiązanie.

    12 gru 2019

  • moja

    Na koniec października 2015 r. WIG 20 wynosił około 2060 pkt na koniec października 2019 r. - 2054 pkt. To jest podsumowanie jedynie słusznej drogi zafundowanej nam przez jaśnie panującego i jego marionetki. Koniunktura pooooszła w PiS.....u

    10 gru 2019

  • AnonimS

    @moja WIG zależy od chwilowej koniunktury na giełdzie . Jeśli już chcesz brać pod uwagę giełdę to licz wartość spółek skarbu państwa .
    " Ale na pewno braku obiektywizmu nie można zarzucić inwestorom, których pieniądze zależą m.in. od kondycji największych polskich spółek z udziałem Skarbu Państwa (notowanych na giełdzie).Porównując ich wartość rynkową teraz i trzy lata temu, okazuje się, że wzrosła ona łącznie o blisko 40 proc. W listopadzie 2015 inwestorzy wyceniali piętnaście spółek Skarbu Państwa na 183 mld zł. Teraz ich kapitalizację można szacować na 258 mld zł."

    10 gru 2019

  • AnonimS

    @KontoUsunięte czemu ? To są fakty . Wartość spółek na gieldzie zalezy od inwestorów w tym tez ciułaczy . A ci nie zaiwestują oszczednosci w niepewne spółki.  Chyba że spekulacyjnie

    11 gru 2019

  • AnonimS

    @KontoUsunięte NIE ZARZUCAJ MI MANIPULACJI  tylko uzupellnij  wiedzę i zapoznaj się z mechanizmami gieldy .  
    WIG 20 to spółki skarbu państwa.  A WIG ogólny , dotyczy indeksu wszystkicj spółek,  również tych z calkowicie  prywatnym kapitałem  gdzie na obsade kadry kierowniczej czy politykę gospodarcza rząd nie ma zadnego wplywu. A o dopuszczeniu do.publicznego  obrotu ich akcjami  decyduje KNF i zarzad gieldy.  I wchodzą firmy nastawione na Zysk a potem znikajà zostawiajac szarym ciulaczon portfele bezwartosciowych akcji.  
    Masz tu przyklad Ryszard Krauze po powrocie do Polski w 1987 roku zainwestował zarobione w Niemczech 35 tys. dolarów w niewielką firmę komputerową Prokom, którą prowadził wówczas Ryszard Kajkowski. W kolejnych latach firma ta przeszła w ręce Ryszarda Krauze. Prokom w kolejnych latach stał się dużym przedsiębiorstwem (późniejszy Prokom Software SA). Kluczowe znaczenie dla jej wzrostu miało uzyskanie przez nią, w okresie transformacji ustrojowej, zamówienia na dostawę systemu informatycznego dla ZUS. Prokom Software SA był przez lata jedną z największych polskich firm informatycznych, uzyskujących znaczne dochody z kontraktów informatyzacji sektora publicznego: informatyzacja ZUS, MON, MEN, NIK, KGHM, Poczty Polskiej. 1 kwietnia 2008 Prokom przestał istnieć..  a od 2013 roku pan Krauze przestał byc notowany na  listach najbogatszych Polaków.  Takich firm na gieldzie bylo duzo więcej.

    11 gru 2019

  • Czytelnik2

    @AnonimS Trochę pomyliłeś. WIG 20 to indeks spółek o największej wartości rynkowej i największej płynności. Niekoniecznie są to spółki państwowe albo z dominującym udziałem Skarbu Państwa. Przykładowo w CCC spółki i spółki córki PZU i PKO mają poniżej 10% a w samych spółkach PZU i PKO Skarb Państwa jest mniejszościowym udziałowcem mającym około 30% czyli 1/3 z 10% czyli 3% w CCC należy do Skarbu Państwa. Można oczywiście dodać jeszcze okruchy typu - udziałowcem jest jeszcze OFE Pocztylion a udziałowcem OFE (nie jedynym)  jest Poczta Polska SA, której właścicielem jest Skarb Państwa ale całe OFE Pocztylion ma 0,44% akcji CCC. W WIG20 jest 7 spółek, w którym Skarb Państwa nie jest w ogóle udziałowcem. W kilku pozostałych jest  jest mniejszościowym np. PKN Orlen 28%, PZU - 34%, w kilku innych ma udziały poprzez podmioty zależne, których też nie jest głównym udziałowcem. Inaczej mówiąc - nazywanie WIG20 indeksem spółek skarbu państwa jest nadużyciem. To że ma się udziały w spółkach nie oznacza że się nimi zarządza.

    11 gru 2019

  • AnonimS

    @Czytelnik2 tworząc spółkę można zapisać w statucie że akcje założycieli mogą być akcjami uprzewilejowanymi . Są to wyłącznie akcje imienne i mogą mieć na przykład podwójną liczbę głosów na walnym zgromadzeniu . Ponadto żeby kontrolować spółkę nie zawsze trzeba mieć ponad ,50% akcji.  Wystarczy ich znacznie mniejsza ilość jeżeli pozostałe akcje są rozproszone w znacznej liczbie małych akcjonariuszy. W PZU skarb państwa posiada 34,9 % akcji . I to wystarcza do kontroli spółki i decydowaniu o składzie zarządu.pozostali akcjonariusze mają poniżej 5% .  
    Główni akcjonariusze
    Akcjonariusz     Udział     Liczba akcji     Wartość rynkowa     Udział na WZA     Liczba głosów     Data aktualizacji
    Skarb Państwa     34.19 %     295 217 300     10 999 796 598     34.19 %     295 217 300     27.04.2016
    razem     34.19 %     295 217 300     10 999 796 598     34.19 %     295 217 300     
    Pozostali akcjonariusze
    Akcjonariusz     Udział     Liczba akcji     Wartość rynkowa     Udział na WZA     Liczba głosów     Data aktualizacji
    OFE Nationale-Nederlanden     4.86 %     42 000 060     1 564 922 236     4.86 %     42 000 060     25.07.2019
    OFE Aviva Santander     4.39 %     37 904 066     1 412 305 499     4.39 %     37 904 066     30.12.2018
    OFE Aegon     1.81 %     15 645 125     582 937 358     1.81 %     15 645 125     30.12.2018
    OFE MetLife     1.71 %     14 738 280     549 148 313     1.71 %     14 738 280     30.12.2018
    OFE AXA     1.38 %     11 906 019     443 618 268     1.38 %     11 906 019     30.12.2018
    Norges Bank (Government of Norway)     1.21 %     10 448 628     389 315 879     1.21 %     10 448 628     31.12.2018
    TFI Aviva Investors Poland S.A.     1.08 %     9 343 466     348 137 543     1.08 %     9 343 466     28.06.2019
    OFE Generali     1.02 %     8 766 651     326 645 416     1.02 %     8 766 651     30.12.2018
    OFE Allianz Polska     0.84 %     7 247 892     270 056 456     0.84 %     7 247 892     30.12.2018
    OFE PKO BP Bankowy     0.82 %     7 102 981     264 657 072     0.82 %     7 102 981     30.12.2018
    TFI NN Investment Partners S.A.     0.76 %     6 570 351     244 811 278     0.76 %     6 570 351     30.06.2019
    TFI PKO S.A.     0.46 %     3 946 592     147 050 018     0.46 %     3 946 592     28.06.2019
    OFE Pocztylion     0.39 %     3 401 510     126 740 263     0.39 %     3 401 510     30.12.2018
    TFI Santander (d. BZ WBK) S.A.     0.39 %     3 374 458     125 732 305     0.39 %     3 374 458     30.06.2019
    TFI PZU S.A.     0.31 %     2 707 000     100 862 820     0.31 %     2 707 000     30.06.2019
    TFI Esaliens S.A. (d. Legg Mason)     0.24 %     2 091 202     77 918 187     0.24 %     2 091 202     30.06.2019
    TFI Union Investment S.A.     0.17 %     1 490 769     55 546 053     0.17 %     1 490 769     28.06.2019
    TFI Pekao S.A.     0.17 %     1 459 816     54 392 744     0.17 %     1 459 816     30.06.2019
    TFI Allianz Polska S.A.     0.10 %     878 120     32 718 751     0.10 %     878 120     28.06.2019
    TFI Investors S.A.     0.07 %     596 000     22 206 960     0.07 %     596 000     30.06.2019
    TFI AXA S.A.     0.07 %     574 182     21 394 021     0.07 %     574 182     30.06.2019
    TFI Millennium S.A.     0.05 %     454 172     16 922 449     0.05 %     454 172     30.06.2019
    TFI Skarbiec S.A.     0.05 %     404 500     15 071 670     0.05 %     404 500     30.06.2019
    TFI Rockbridge S.A.     0.03 %     272 102     10 138 521     0.03 %     272 102     30.06.2019
    TFI Credit Agricole     0.02 %     214 421     7 989 326     0.02 %     214 421     30.06.2019
    TFI BGŻ BNP Paribas S.A.     0.02 %     155 571     5 796 575     0.02 %     155 571     30.06.2019
    TFI Gamma S.A.     0.02 %     148 691     5 540 227     0.02 %     148 691     31.07.2019
    TFI Opera S.A.     0.02 %     135 610     5 052 829     0.02 %     135 610     30.06.2019
    TFI Ipopema S.A.     0.01 %     97 151     3 619 846     0.01 %     97 151     30.06.2019
    TFI AgioFunds S.A.     0.01 %     89 753     3 344 197     0.01 %     89 753     30.06.2019
    TFI Noble Funds S.A.     0.01 %     61 533     2 292 720     0.01 %     61 533     30.06.2019
    TFI BPS S.A.     0.01 %     52 148     1 943 034     0.01 %     52 148     30.06.2019
    TFI Altus S.A.     0.00 %     14 000     521 640     0.00 %     14 000     30.06.2019
    razem     22.50 %     194 292 820     7 239 350 473     22.50 %     194 292 820

    11 gru 2019

  • Czytelnik2

    @AnonimS  Zgadza się że przyjmuje się, że uznaje się że wystarczy  35% udziałów (ja czytałem o 35 a nie 30% ale przyjmijmy owe 30%) aby skutecznie głosować na WZA. Zgadza się że są spółki z udziałem ponad 50% Skarbu Państwa. Załóżmy że Skarb Państwa mając 30 i więcej akcji w PZU może przegłosować każdą uchwałę i udział np.32% PZU w Alior Banku to nie jest udział 34% (udział w PZU) w 32% (udział PZU w Alior Banku) czyli efektywnie 10% ale 100% w 32%. To po kolei (podaję liczbę głosów na WZA za bankier kropka pl)
    CCC - brak wśród dużych akcjonariuszy,
    Alior - 32% (przez PZU)
    CD - Projekt - brak wśród dużych akcjonariuszy,
    Cyfrowy Polsat - brak wśród dużych akcjonariuszy,
    dino - brak wśród dużych akcjonariuszy,
    Jastrzębska Spółka Węglowa - 55%
    KGHM - 32%
    Lotos - 53%
    LPP - brak wśród dużych akcjonariuszy,
    mbank - brak wśród dużych akcjonariuszy,
    Orange Polska - brak wśród dużych akcjonariuszy,
    Pekao s.a. - 32% (PZU, Polski Fundusz Rozwoju)
    PGE - 58%
    PGNiG - 71%
    PKO BP - 29,40 % czyli poniżej 30%
    PKN Orlen - 28% - poniżej 30%
    PZU - 34%
    Play - brak wśród dużych akcjonariuszy,
    Santander - brak wśród dużych akcjonariuszy,
    Tauron - 31%
    Przyjmując graniczną wartość 30% głosów na WZA to spółki zarządzane pośrednio/bezpośrednio przez Skarb Państwa to 9 na 20. Co oznacza że Skarb Państwa jest ważnym inwestorem ale dalej twierdzę, że mówienie o WIG 20 jako indeksie spółek Skarbu Państwa jest nadużyciem.

    11 gru 2019

  • AnonimS

    @Czytelnik2 masz rację . Nie sprawdziłem dokładnie bo zerknąłem na spółki z największym udziałem  w Wig powyżej 10 %.  I to są wszystko spółki z udziałem skarbu państwa

    11 gru 2019